emmashemochhandarbete

Alla inlägg under april 2013

Av Emmas hem och handarbete Emmas - 19 april 2013 07:44

Tog en paus från arbetet med överkastet och virkade en sjal till dottern.

Fick tag i ett "bubbligt" garn för 10kr nystanet och tänkte att det skulle bli perfekt att virka kärleksknutar med. Dottern blev jättenöjd :)


Skulle ha lagt in två bilder på hur den ser ut, men tyvärr lyckas jag inte vända bilderna så det blir rätt här på bloggen. men jag lägger in en annan bild på en likvärdig skapelse.

 


Mönstret på denna hittar ni här: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=95&d_id=20&lang=se

Och garnet hittar ni hos Emma's.

Möjligheterna med kärleksknutar är oändliga och det går så fort att göra.


Lycka till :)


//Josephine





Av Emmas hem och handarbete Emmas - 16 april 2013 10:47

Jag har fått förmånen att vara gästbloggare här på Emma´s.

Jättekort om mig: Josephine, 38 år, ekonom, 4-barnsmamma och älskar att handarbeta.

Jag började som 12-åring att sticka, men för 17 år sedan blev virkning det som tog över.

En julafton för ett par år sedan så fick jag en bok av min man.

  "Virka amigurumi - små glädjespridare" av Mia Bengtsson


Den öppnade en helt ny värld för mig. Är du nybörjare så är detta ett riktigt bra tips. Den finns att köpa på nätet. Annars finns det oändligt mycket mönster på nätet, bara sök på "Amigurumi" så får du massvis med träffar.


Just nu så håller jag på med en bröllopspresent; ett överkast.

Hittade inget bra mönster så jag gjorde ett eget :)

    

Jag måste vara klar till 3:e augusti eftersom den ska ges bort då. Har gjort mer än hälften och det går fort bara jag tar mig tid att sitta och inte håller på med andra virkprojekt.

Garnet är ett Viking Sportsragg (självklart inhandlat på Emma´s) och jag använder 3,5mm nål.

Är någon intresserad av mönster så kan ni höra av er.

Näe, nu kallar "projektet" på mig. Vi ses!

//Josephine

Av Emmas hem och handarbete Emmas - 11 april 2013 12:37

Idag är det en lugn förmiddag på Emmas men det blir mycket gjort.

Det finns alltid mönster att plocka med, beställningar som skall göras och garn som skall plockas upp.

Men just idag har jag fått vara med om något som inte händer varje dag.

Jag har hållt i ett broderi som är från början av 1:a världskriget. Det ni!

Kunden hade fått det efter sin moster. Duken var inte påbörjad eftersom det inte fanns något garn att få tag på under krigstiden. Dessa problem har vi som tur är inte 2013. /Sara

 

Av Emmas hem och handarbete Emmas - 10 april 2013 10:59

Idag har stackmolnen hopat sig på himlen och skymmer solen som vi har fått njuta av så länge. Men inget ont som inte för något gott med sig. Med molnen kommer de lite varmare nätterna så våren äntligen kanske kan få fäste.

Nu har vi iallafall fått in mängder med vackra färger i både jasmine och cable´ så helgen är räddad för er som tycker om att virka! Självklart kan man även sticka i dessa garner.

Kom in och njut!     

Av Emmas hem och handarbete Emmas - 4 april 2013 08:24

Nu när sjalen är klar tar nästa projekt vid. Har hittat ett fint mönster på en virkad tunika från svarta fåret ( 480). Provvirkade en liten lapp igår på själva mönstret så att jag säkert skulle klara av det. Verkade till min glädje inte svårt alls!

Nu kommer jag bara till det där svåra...... att välja färg!

 

Av Emmas hem och handarbete Emmas - 2 april 2013 11:25

Nu känns det som om våren faktiskt  kommer även till oss i Skövde. Visst är det fortfarande minusgrader på nätterna men dagarna är ljuvliga! Solen och ljuset, man blir glad!

Under påskhelgen kunde jag sitta ute i vårsolen och sticka färdigt en sjal som jag tänkte ha under de ljumna sommarkvällarna.  


Det enklaste sjalen man kan göra är att sticka räta maskor och lägga upp en ny maska i början av varje varv. Den sjalen som jag har gjort är steget över den i svårighetsgrad.

Den är gjord på samma sätt fast med ett hålvarv inlagt vart 10:e varv.

Är du nybörjare så kommer du att klara denna sjal galant och utvecklas inom din stickning.

Börjar du nu kommer du också ha en sjal att njuta av i sommar!

Jag använde mig av garnet Miniduett från Sandnes. Det är ett blandgarn med både bomull och ull. Det är verkligen njutbart att ha det i händerna. Jag varvade även 3 olika färger.Självklart kan du även använda Tilda eller Blend bamboo. Mönster och garn finns i affären. Välkommen in!

Presentation


Hej!
I Denna blogg kan du läsa om vår butik, och olika Handarbeten.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards